Juul Oudenampsen ook geselecteerd voor Nederland O19

Bijzonder effectief Witkampers wint van VOGIDO

Enschede, 13 oktober 2024
    VOGIDO – Witkampers (0-2) 0-2

Witkampers speelt vandaag haar vierde wedstrijd van het seizoen, ditmaal een uitwedstrijd in Enschede tegen VOGIDO. De gastheren van vandaag hebben een aantal bewogen seizoenen achter de rug. De Enschedeërs degradeerden in twee seizoenen tijd van de tweede naar de vierde klasse. In het afgelopen jaar werd VOGIDO afgetekend kampioen in de 4e klasse en zo lijkt de weg naar boven weer ingezet. De start van het seizoen is voor hen in elk geval hoopgevend, een nog ongeslagen status en 7 punten in 3 wedstrijden. De ongeslagen status is sowieso opvallend, want VOGIDO verloor in november 2023 voor het laatst een competitiewedstrijd en is thuis zelfs al anderhalf jaar door geen enkele tegenstander geklopt. Met al deze feiten op een rij staat Witkampers voor een flinke opdracht vanmiddag.

In de eerste minuten begint Witkampers goed. Het krijgt een corner en beide teams tasten een beetje af. Na deze betrekkelijk rustige beginfase gaat het stormen en niet alleen qua weersomstandigheden. VOGIDO is veel sterker en komt makkelijk tot kansen. Gelukkig voor Witkampers staat Joost Pakkert uitstekend te keepen en lukt het om de score zo lang mogelijk op 0-0 te houden. De Larenaren moeten ook een tegenvaller incasseren als Raoul Haijtink binnen 20 minuten uitvalt, nadat hij een bal hard in zijn gezicht krijgt. Witkampers wordt door VOGIDO helemaal teruggedrongen en het is tegenhouden dat de klok slaat. Witkampers komt nauwelijks in balbezit en op het moment dat dit wel het geval is, duurt dit nooit langer dan een paar seconden. De Larenaren hebben het heel erg lastig.

Maar gelukkig, en dat maakt voetbal zo'n leuke sport, gebeurt er soms iets onverwachts, iets geks, iets dat je niet ziet aankomen. In een spaarzame uitval van Witkampers speelt Rowan Brummelman met een mooie actie twee man uit, zijn voorzet komt via de keeper voor de voeten van Remco Marsman terecht die heel rustig de 0-1 binnenwerkt. Totaal tegen de verhouding in en tot zichtbare frustratie van VOGIDO. De Enschedeërs gaan vervolgens op jacht naar de 1-1. Via een tweede toevalsmoment komt Witkampers zelfs op een nog grotere voorsprong. Uit een ingooi komt de bal via Roald Straalman bij Daan Hento terecht die koppend Witkampers zelfs op 0-2 zet.

Na rust slaagt Witkampers er veel beter in om de wedstrijd te neutraliseren. Er wordt met veel inzet en discipline gespeeld. De zwart-witten hebben weinig overtredingen nodig om het VOGIDO lastig te maken. Het is nu echt de thuisploeg die aan het worstelen is. De onverwachte achterstand lijkt verlammend te werken, want in tegenstelling tot de eerste helft zijn er in de tweede helft veel minder kansen. Dit is zeker de verdienste van Witkampers dat een goede teamprestatie levert door een wedstrijd als deze over de streep te trekken. Hoewel de voorsprong in de eerste helft volledig tegen de verhouding in was, laat de tweede helft zien hoe volwassen en rustig dit team een wedstrijd kan uitspelen. Volgende week speelt Witkampers opnieuw een uitwedstrijd, tegen SV Enter.